Foto: Pinterest |
Dar visai neseniai labiau
uždarą komuną priminusi, dabar aukštosios mados industrija panašu išgyvena ne
pačius geriausius laikus – savo ruožtu įsibėgėjęs Fast fashion fenomenas keičia ne tik vartotojų įpročius įsigyti
drabužius čia ir dabar, neteikiant didelės reikšmės jų kokybei, tačiau ir
formuoja naują požiūrį į madą apskritai. Kam pirkti originalų daiktą, jei už
kampo Bershka jau prištampavusi tokių pat, tik mažesne kaina. Kai Karl
Lagerfeld tapo pirmuoju dizaineriu, priėmusiu iššūkį bendradarbiauti su H&M,
ko gero, nei jis pats nesuvokė, kad padarė šiokią tokią meškos paslaugą sau ir
visam būriui aukšosios mados atstovų, kurių darbas visos masinės gamybos
procese gerokai nuvertėjo. Panašiai kaip muzikos pasaulis išgyveno skaudžias
piratavimo pasekmes, taip aukštoji mada yra priversta taikstytis su kur kas pigesne savo verslo šešėline puse, kai
masinė mada leidžia įpirkti gražius drabužius, bet remdamasi principu panešiok
ir išmesk, neturi jokios pridėtinės vertės savito stiliaus lavinimui.
Fast fashion
arba kodėl greito maisto kultūra atsispindi ir madoje
Klausimo, kodėl gal
ir nereiktų kelt, nes spartus tempas jau savaime padiktuotas visuomenės, kai
viskas, ko vartotojams reikia, telpa į būdvardį greitas – greitas interneto
ryšys, greitas aptarnavimas, greitas maistas ar greitas kelias nuo A nusigaut į
B. Kai viskas, ko užsinori ateina be didelių pastangų, neretai greitai pabosta
ir jokio džiaugsmo nesuteikia. Panašus reiškinys yra ir su lengvai įperkamais
daiktais. Greičiausiai kadaise Coco Chanel išsakytas griežtas pasisakymas prieš
greitai kintančią ir išliekamosios vertės neturinčią madą dabar susilauktų
nedaug šalininkų. Fast Fashion fenomenas priešingai nei brangūs prekiniai ženklai, duoklę atiduodantys
išskirtinumui ir kokybei, orientuojasi į greitį – tai, kas pasirodo ant podiumų
mados savaičių metu yra žaibiškai pateikiama masinei rinkai vos per keletą
savaičių. Tarkime, švedų tinklas H&M, dirbdamas prie eskizų ir juos
paversdamas naujausiomis tendencijomis, užtrunka vos 3 savaites. Iš vienos
pusės reiškinys, anot amerikiečių Vogue redaktorės Anna Wintour, yra
pagirtinas, kadangi leidžia tokiem tinklams kaip Zara sukurti sezonams
nepavaldžias kolekcijas. Pavyzdžiui, priešingai nei garsūs dizaineriai, kurie
savo rudens/ žiemos bei pavasario/ vasaros kolekcijas pristato tik dukart per
metus, masinės gamybos kompanijos vartotojams siūlo nuolatinę kaitą ir drabužių
papildymą –H&M, savo ruožtu, tam tikro modelio drabužius pristato
limituotais kiekiais, tačiau visuomet atsinaujina. Tam, kad čia užsukęs
lankytojas visada rastų kažką nauja ir jam nebūtų nuobodu, nes greitas tempas
spaudžia ir niekas nenori laukti tam tikro modelio kelis mėnesius. Atrodo,
nieko bloga, nes : a) ne visi gali nusipirkti norimą Hermes rankinę, bet jos
dejavu modelis ant Zaros lentynos yra ir įkandamas, ir beveik toks pat kaip
originalas b) Maišyti brangius ir apie kokybę kalbančius drabužius su kiek
pigesnės alternatyvos aksesuarais ar kitais drabužiais yra visai šauni galimybė
eksperimentuoti ir atrodyti originaliai. / Bet / Mados prieinamumas turi ir savo
išvirkščią pusę, kadangi čia nukenčia ne tik dizainerių idėjos, kurios gėdingai
verčiamos copy-paste formule, bet ir patys vartotojai: gimsta leiblinė zarinių,
bershkinių ar manginių fashionistų karta, kuri neatrodo nei įdomiai, nei
išskirtinai. Kyla klausimas, kiek pasakymas, jog aklai mados tendencijas
sekantieji neturi jokios fantazijos ir suvokimo, kas tau tinka ir patinka, yra
tiesa – kadangi masinės gamybos parduotuvės, nuolat keisdamos asortimentą
vadovaujasi principu –Dabar arba niekada – užeini ir jautiesi įpareigotas tam
tikrą drabužį nusipirkti čia ir dabar, nes džinsas juk madoj ir kas žino, rytoj
jo gali ir nebebūti.
Dabar visi nori būti
ne stilingi, bet madingi. Pasak leidinio StyleZeitgeist redaktorės Eugene
Rabkin, didžiausia problema yra nesugebėjime atskirti, kas apskritai toji mada
yra ir kas ją apibrėžia ir kuo ji skiriasi nuo stiliaus suvokimo. Anot jos, mada
– tai unikalios dizainerių idėjos, kurių įgyvendinimui buvo paskirta daug laiko
ir kruopštaus darbo, kuomet iš viso proceso gimė kokybiški ir iki detalių
apmąstyti drabužiai, nutiesiantys kelius, ką vilkėsime rudenį ar vasarą. Masinė
produkcija nekuria mados, ji tik kuruoja ir modeliuoja ne savo idėjas: ' Jie
gal ir parduoda prieinamos kainos drabužius, tačiau ne madą'. Dizainerės Diane
Von Furstenburg nuomone, kolaboracijos su masiniais ženklais iš vienos pusės
yra teigiamas reiškinys, nes gali padėti sukurti būsimų lojalių klientų ratą ir
skleidžia žinią apie kūrėją, tačiau bet koks masinis pamišimas ir aklas
kopijavimas yra perdėtas: ' Aš tikiu tik autentiškumu'. Eugene Rabkin teigimu, svarbiausia yra
stilius, kuris kiekvieno yra suvokiamas skirtingai – skonį labai dažnai laviname
priklausomai nuo savo patirties, o kartais jis kinta ir su laiku. ' Tam reikia
žinių ir pastangų.' Tačiau jo kaitai pernelyg didelės įtakos negali padaryti
greitai kintančios tendencijos ar masiškai reklamuojami madingi apdarai – kažką
prisitaikai, tačiau kažką atmeti, nes tai nėra tavo. Dirbtinai kurti masių
įvaizdį ir vaidinti madingą yra tas pats, kas skaityti padrikas citatas, tačiau
ne visą knygą. Kartais geriau turėti vieną kokybišką drabužį, kurį užsivilksi
praėjus ir keliems sezonams, nei išleisti pinigus krūvoms nereikalingų, bet
madingų drabužių, kuriuos greitai išmesi. Kaip ir kartais daug šauniau
pasisiūti ar vilkėti vintage radinius, nebūtinai esančius ant bangos.
No comments:
Post a Comment